tisdag 28 februari 2017

Semmeldagen 2017...

Semmeldagen 2017.. 
och jag tar och dammar av detta gamla blogginlägg då det är det bästa semmelbulls receptet ever.. 
så här kommer det..


Av det här receptet blir 8 semlor.. alldeles lagom..

50g Smör
1,7 DL mjölk
1/3 jäst
1/2 DL socker
1/2 TSK Kardemumma
nypa salt
5 DL mjöl

ja sen blandar ni som om ni gör vanliga bullar..
kör degen i matberedare i ca 5 min eller knåda den ca 10 min..






Låt degen jäsa i 40 min.. sedan delar ni upp degen i 8 bitar å gör små bullar å låter dom jäsa igen.. ca 30 minuter till..



Medans det jäser dricker jag te och drömmer mig bort i inredningstidningar.. trägolv.. det är nå visst med det..
och nu är äntligen golven i min lilla studio äntligen klara.. dom torkar medans jag skriver detta.. hurra!





 När jag ändå håller på så kan jag dela med mig av ett busenkelt recept på mandelmassa..




 200 G Mandelmjöl
2 DL socker
1 äggvita

blanda blanda å knåda... spä med vatten för rätt konsistens..
Det här blir rätt mycket med mandelmassa så minska receptet om ni ska göra några få semlor.. jag höftade ihop mandelmassan till semlorna.. det gick det med..




 Ja så var det in i ugnen.. ca 10 min i 225 grader.. å just det pensla bullarna innan ni gräddar dom..





Voilá.... S E M L A






Vi har en här hemma som inte gillar grädde nå vidare så vi fixade en underbar glass semla.. det blir supergott den med..




MUMS!!!






och kaffe såklart..
Jag har ju börjat med lite mer mjölkfria alternativ och även minskat ner så mycket jag kan med gluten.. men tusan alltså..
en gång om året blir det semla.. så är det bara!



Nej nu ska jag samla ihop mig lite sen blir det iväg till jobbet..  
Ta å ät en semla med nån ni tycker om å så önskar jag er alla en fin Semmeldag..

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar