torsdag 24 november 2016

Tankar om julklappar....och Black friday..


Det här med julklappar..konsumera.. det som skaver lite i mig dessa månader då alla inköp ska göras. Jag måste ju säga att i år blev det som extra tufft då Mokkasin stängde sin lilla butik.. det var där jag handlade allt.. jag behövde inte anstränga mig alls utan jag kunde lugnt luta mig mot att deras saker var handlade etiskt, miljövänligt och man stödde den lilla företagaren.. läs gärna hennes blogginlägg om stängningen av hennes butik HÄR


Med lite gamla bilder från när vi gjorde bananglass tidigare i år så kommer också mina bästa tips för att lyckas med julklapparna men också känna att du gjort bra val..

1. BÖRJA I TID!
Ni vet.. stress gör att du gör dumma val.. du hinner inte beställa den där supersnygga eko grodan i naturgummi som kusinens lilla bebe skulle få.. nej du springer där i sista stund och rycker något gulligt på leksakshyllorna.. nej!! Börja i tid..


2. PLANERA!
Låter ju så super töntigt men.. gör listor och skriv ner vad du tänker ge till alla.. och när du gjort det så läser du direkt nästa stycke nedanför

3. TÄNK OM!
Om du kanske inte är van att handla etiskt och miljövänligt.. så
gör nya val, tänk om. Bättre att köpa en bättre sak än massa skräp saker som ändå skulle ha kostat lika mycket som den bättre grejen.. men måste faktiskt säga att saker inte längre behöver vara så jätte mycket dyrare bara för att det är en schyst produkt. Kan lugnt säga som tre barns förälder som jobbar som mentalskötare att har jag råd.. Sen kan ju en julklapp faktiskt vara att ge gåvan att få ge.. alla stora hjälp organisationer har någon form av webbshop där man kan köpa olika hjälp paket.. ett mycket bra tips om ni frågar mig.. 




4. Fall inte för trycket..
Vi som har barn.. Ja det kan vara så tungt runt jul.. alla dessa leksaks reklamer och kataloger med miljoner skitleksaker.. ja jag säger det igen.. skit leksaker!! Jag har tänkt lite så här att det får bli en leksak från dessa kataloger..jag måste mötas halvvägs med mina barn..men jag kommer oftast undan med att köpa Lego.. sen blir övriga lite mer genomtänkta inköp. 

5.Hitta nya inköpsställen..
Leta leta leta.. en av mina bästa tips.. leta tills du hittar det du vill ha.. tumma inte! Jag lovar att du kommer hitta just den grejen som du vill ha fast den är kanske rättvise märkt eller eko eller kanske när producerad.. man måste bara leta reda på den..




6.SECOND HAND
I love it!! Ja jag vet att jag har tjatat om detta förr men tusan va viktigt det är.. tycker jag..Handla på loppis eller olika prylbodar, tradera, blocket, you name it! Jag håller på att piffa upp ett gammalt dockskåp nu som kommer bli en julklapp..  





Hoppas nu att ni inte bara får huvudvärk av allt detta utan att  detta nu kommer att hjälpa några av er att kanske tänka om lite till Jul och handla lite mer miljövänligt och kanske rent av.. handla lite mindre julklappar.. och snälla hoppa inte på black friday tåget.. gör genomtänkta köp.. spontanhandla mindre.. Vi måste ta han om vår lilla planet...


Kram

1 kommentar:

  1. Kan förstå att det här är extra svårt med barn, och julen är ju verkligen deras högtid. Men ja det finns mycket bra producerade leksaker, second hand är också bra och det handlar ju inte om vem som har störst hög med julklappar (även om jag tävlade kring det som liten...).

    Ett kort med bilder som beskriver en utflykt ni ska göra kanske också kan vara något :D Hoppas vi får se dockskåpet sedan, låter riktigt fint!

    Svar: God morgon! Fint att höra att du håller med mig <3 Jag hoppas jag kan inspirera andra att tänka till lite i alla fall :) Så lite så, kram och fin fredag önskar jag dig!

    SvaraRadera