fredag 9 september 2016

solrosorna...


varje år kommer tiden då det är dags att ta ner solrosorna.. det tar emot lite där inne.. 


men vi sparar såklart alla frön.. gör ni det?
tänkte visa lite hur vi brukar göra.. 


när solrosen börjar sloka.. så här.. då brukar det vara dax att klippa ner den och skrapa ur allt det gula i mitten.. under där finns alla underbara små frön...


japp bara att skrapa bort...och där under gömmer sig detta..
ser ni alla fröna..


sedan hänger  du upp dom på tork..


Vissa år har vi torkat ganska många och då brukar vi lägga ut hela solrosor till fåglarna...


så nu hänger dom där i det överfulla fönster.. och torkar.. fint va.. 

kram

7 kommentarer:

  1. Vilket toppeninlägg både i bild och text! Jag ska definitivt göra detta med mina solrosor (som jag lyckats med för första gången på balkongen). Hur tidigt bör jag torka dem? Innan bladen börjar torka eller går det bra att ta dem då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, förlåt. Haha läste igen och insåg att min hjärna inte plockade upp den informationen :p Tack för bra inlägg!

      Radera
    2. alltså jag är så klantig när jag ska svara på inlägg.. jag som glömmer att trycka på svara och bara skriver ett nytt inlägg.. pust! Men nu försöker jag igen då.. Tack och va roligt att du gillade mitt inlägg.. Tycker att det är så superkul att få nån kommentar! Jag hoppas att du ska lyckas med att få frön från dina solrosor så du kan plantera nya nästa år eller ge fåglarna lite god mat i vinter.. Ha det fint och jätteroligt att du har hittat till min lilla blogg.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Vilka helt ljuvliga bilder! Så vackert med de gyllene solrosorna i det blågröna ljuset. Wow!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jätte mycket! Så roligt att du gillar inlägget :)

      Radera
    2. Tack så jätte mycket! Så roligt att du gillar inlägget :)

      Radera