söndag 14 augusti 2016

Tid att frysa in myntan...


När jag satt där på morgonen och funderade på av vi skulle hitta på under dagen så slog det mig.. Herre Gud myntan...
Förra året missade jag att frysa in myntan och himmel vilken abstinens jag fick efter färsk mynta.. så jag hade inget val den dagen.. mynta plockning och infrysning stod på schemat..


Började med att plocka in mynta från en av mina mynta rabatter.. orkade inte knipsa av blommorna.. nån som vet om man kan äta dom eller?


Till och med Klara tyckte nog att det här var för mycket.. så jag blev lämnad att själv stå och knippsa av alla blad..


egen tid.. kallas det så..



200g mynta blad blev det.. inte illa.. 
Jag rådfrågade min sambo hur jag skulle bevara smaken på bästa sätt.. och slippa få dom så där frys sunkiga.. ja ni vet va jag menar..


Han föreslog att jag skulle vakuumförpacka dom.. 
så då fick han visa mig.. han fick göra alla.. jag fotade..




så tillslut blev det 10 st lagom stora påsar med härlig färsk mynta.. tjoff ner i stora frysen ute i förrådet.. 
Spännande att se om det fungerar bra med att vakuumförpacka myntan
Känns så skönt att ta hand om det man har och inte bara slänga bort..
Nej nu ska jag ta och packa tjejernas packning för i morgon börjar förskola och fritids.. 
Ha det fint!

Kram

2 kommentarer:

  1. Vilka mysiga, stämningsfulla bilder! Och ja, visst är det härligt att ta tillvara på det man har. Berätta om det blev bra med vakuumförpackningen. Fast en sån maskin har man ju inte hemma...

    SvaraRadera
    Svar
    1. he he he förstår att alla kanske inte har en vakuum maskin hemma men bor man med en kock så har man massa skumma köksredskap hemma som bara han förstår sig på.. men tänkte på det.. kanske vore praktiskt för dig och din sambo att vakuum packa viss mat när ni ska iväg längre med er bil.. finns en vakuumförpackare på biltema för ca 500kr...

      Radera