måndag 5 oktober 2015

Måndags soppa...

Så var jag äntligen ledig efter jobb helg... Så skönt att få vara hemma... Tänk jag är en riktig hemma katt...





Vi storstäda hela köket, sen bestämde vi oss för linssoppa... Och ok... Pannkakor 









Denna soppa är så god, alltså ni måste testa.. Sen är det så skönt med soppa..det sköter sig själv..och jag får tid med annat... 








Ja just det.. Receptet på soppan.. Här kommer det...

  • 2 hackade gula lökar
  • 4 hackade vitlöksklyftor
  • 2 msk rapsolja
  • 3 dl röda linser
  • 1 tsk mald spiskummin
  • 2 msk paprikapulver
  • 1 tsk kajennpeppar
  • 0,5 tsk salt
  • 2 tärningar grönsaksbuljong eller motsvarande mängdgrönsaksfond
  • 1,25 liter vatten
  • 1 citron, rivet skal och pressad saft
Alltså fräs lök och linser i oljan i kastrullen till löken är mjuk.. Sen tjoffa i resten å låt det stå å puttra.. Ni ser när det är klart..




Sen var det pannkakor.. Klara lagade dom med mig.. Blev riktigt bra men vi städade köket en gång till....















Mätta blev vi.. Hjälp med disken fick jag också.. Ibland är livet hemma riktigt fint...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar